”It’s all a matter of perspective”

Teo Härén

Denna vecka är snart till ända och om du ser till Willes, Emelies och Joys inlägg så är det inget snack om att höjdpunkten har varit arbetsmarknadsdagen AGORA-dagen. Helsingborgssektionen Agora, där jag själv sitter som ekonomiansvarig, är sektionen bakom denna fantastiska dag och det kändes därför extra bra att höra hur uppskattad denna dag är. Detta till stor del på grund av att man är medveten om allt jobb den duktiga projektgruppen har lagt ner för att göra dagen så fantastisk som den faktiskt blev.

Under mässan fanns två gästföreläsare på plats, Jesper Caron och Teo Härén, båda otroligt inspirerande på sitt sätt. Här kommer jag dock fokusera på Teo Häréns föreläsning om kreativitet för att jag tycker den föreläsningen är väldigt lätt att tillämpa på den utbildning i Service Management jag nu läser.

Mycket av Häréns föreläsning handlade om att se saker från olika perspektiv och inte bara svara det standardiserade svaret utan att faktiskt våga vara innovativ, våga sticka ut och våga ge ett annorlunda svar. Många gånger är kanske det bästa svaret inte det mest uppenbara utan du finner det först när du ser situationen ur ett annat perspektiv. Att läsa Service Management innebär just detta, att kunna se på situationer ur olika perspektiv. Om du läser exempelvis ekonomi så kanske du bara ser ett eventuellt problem ur en ekonomisk synvinkel och kanske inte ur ett demografiskt, konsumentorienterat, marknadsförings eller ledningsperspektiv. Att ha resurserna att se ett problem utifrån flera olika perspektiv är en av styrkorna med detta program och av den simpla anledningen tycker jag att just DU ska ge det en chans. Varför inte svänga inom Campus på torsdag när det är Öppet hus?!

Öppet hus nu på torsdag, hela programmet finner du på denna länk. Hoppas vi ses där!
10 mars, 2013

Arbete Studentengagemang