Frågor & svar om Equality and Diversity Management

Under de senaste månaderna har jag fått många frågor från er läsare om min inriktning, Equality and Diversity Management. Det kanske finns många som i detta nu sitter och funderar på vilken av de sökta utbildningarna som ska läggas först på listan? För att göra det klart för er har jag sammanställt lite frågor och svar som jag fått. Om det inte hjälper er att knäcka era tankenötter så får ni gärna maila mig; sma11rhe@student.lu.se, så ska jag svara så fort jag bara kan!

Finns det möjlighet att göra praktik om man pluggar EDM?

Ja, det gör det! EDM är faktiskt den enda av service management-utbildningarna som har en termin med möjlighet till praktik!

Trots att ni inte läser lika mycket service management som de andra inriktningarna, kan ni fortfarande jobba inom samma områden? Eller är man bunden till HR?

Om vi jämför med huvudprogrammet i Service Management (med inriktningarna Hälsa, Retail, Turism och Hotel & Restaurang) så läser vi nog inte riktigt lika mycket service management. Det programmet är inte uppdelat 50/50 med sin inriktning så som EDM är. Dock kan vi ändå arbeta inom liknande område. När du läser EDM kan du välja om du vill ta en kandidat i Service Management eller Genusvetenskap. Jag kommer själv att ta en kandidatexamen i Service Management. Det är alltså det som kommer att stå på mitt examensbevis.

Därför är man alltså inte på något vis bunden till HR. Det allra mest positiva med utbildningen är dess bredd. Med tanke på att du läser kurser inom exempelvis organisation, ledarskap, ekonomi, juridik, mänskliga rättigheter, kundrelationer, jämställdhet, mångfald, globalisering osv., får du förmodligen betydligt bredare karriärsvägar än en mer inriktad HR-utbildning.

Jag är väldigt intresserad att så småningom jobba på ett företag som IKEA. Har ni samma kontakter med företagen som de andra på service management eller har ni era egna företag inom ert område?

På Campus Helsingborg har vi nära kontakt med just IKEA och under mina snart 3 år har jag träffat flera representanter och gästföreläsare därifrån. Vi har även haft studiebesök där. På IKEA finns det goda möjligheter för såväl sommarjobb som jobb efter dina studier när du är student på Campus Helsingborg.

Vi har på EDM även haft kontakt med Folksam och några mindre företag inom utbildning och konsultverksamhet inom jämställdhet och mångfaldsutveckling.

Hur är det att plugga 50 % i Lund och 50% i Helsingborg, känner du samma tillhörighet med övriga studenter i Lund och Helsingborg? Blir det som två olika universitet?

Både ja och nej. Jag känner inte att jag har två universitet att gå till, båda är ju Lunds Universitet. Dock blir det ju som två säten eller byggnader. Och så blir det ju egentligen för de flesta i Lund eftersom Lund har hundratals byggnader, typ. 😉

Det positiva blir att man har lite vänner på Campus och lite vänner i Lund, men framförallt har man sina klasskompisar med sig hela tiden. Jag har nog mest av allt känt mig mest hemma på Campus men det kanske är olika. Jag bor själv i Helsingborg och har därför nära till Campus, medan andra i min klass pendlar från exempelvis Malmö, Lund, Landskrona.

För mig känns Campus betydligt mer familjärt än vad Lund är, om du frågar mig. Vi är ungefär 4000 studenter där och alla är under samma tak. Den känslan når man tyvärr inte i Lund. Men i Lund finns å andra sidan mer nationer och därmed andra sätt att träffa övriga studenter.

Upplever du att utbildningen till största del är inriktad på kundbemötande? Eller skulle man kunna jämföra denna utbildning lite grann med t.ex. utbildningar som ”personal – och arbetslivsfrågor”, fast med inriktning på jämställdhet och mångfald?

Nej, jag tycker inte att utbildningen är särskilt inriktad på enbart kundbemötande. Jag brukar förklara det som att vi läser betydligt mer management än service. Vi har haft en kurs i kundrelationer men den handlade inte egentligen om kundbemötande utan snarare om hur företag kan skapa varaktiga och värdeskapande relationer med kunder och leverantörer. Det går snarare, som du säger, att jämföra utbildningen med PA-programmet (personal- och arbetsliv) då vi tar upp en del kring HR (ex Human Resource Management), och framförallt hur man inom ett företag kan arbeta för att öka jämställdhet, mångfald och således trivsel, gemenskap och effektivitet på arbetsplatsen. Vi får grundläggande (-och så otroligt intressant och meningsfull!!) kunskap inom genusvetenskap vilket ger medvetenhet kring hur vi konstruerar könsroller och normer – något som är nyttigt att ha kunskap om särskilt när man vill arbeta med exempelvis förändring i organisationer.

Saknar du fortfarande svar? Kommentera eller maila mig!

14 april, 2014

Okategoriserade

En kommentar

1. Sarah

Hej!
    Min frågar är om man läser 60 ECTS företags ekonomi på Equality and Diversity management?
    Hur svårt är programmet?
    🙂