För och nackdelar med att studera på Campus Helsingborg och bo i Lund

Hello people!

Mitt namn är Nora och är ytteliggare en ny bloggerska på Service management och ska göra mitt bästa för att berätta om studentlivet! Jag läser tredje terminen på Service management Tourism.

Många blir förvånade av det faktum att Service management-programmet är placerat Helsingborg och inte i Lund. Programmet tillhör ju ändå Lunds universitet? Men – låt dig inte rädslas för det! Helsingborg satsar stort på oss studenter så flertal boendemöjligheter finns tillgängliga för oss studenter. Fler studentbostäder håller även på att byggas. Dessutom finns flertal möjligheter att kombinera studietiden om du vill bosätta dig utanför Helsingborg med förutsättning att du kan pendla, givetvis!

Tänkte därför lista vilka för och nackdelar det finns med att bo i Lund och plugga på Campus Helsingborg enligt mina erfarenheter!

Fördelar:

1. Möjligheten att kunna kombinera det bästa av två världar – Storstadslivet i underbara Helsingborg och samtidigt bo i en av Sveriges bästa studentstäder – Lund! Kombon att kunna ta en kaffe i solen i hamnen i Helsingborg och sedan cykla kullerstenarna hem mellan Lunds idylliska småhus är magisk.
  2. Kunna ta del av studentlivet och nationerna i Lund – En stor anledning att studera för mig var att verkligen kunna leva studentlivet fullt ut. Därför blev Lund mer självklart för mig eftersom studenterna har sin egna lilla dolda värld i form av nationslivet. Här kan du engagera dig precis hur mycket du vill genom att laga mat, agera bartender, vara förman av olika slag, syssla med din favoritsport och så vidare. Det finns även ett brett utbud av aktiviteter såsom dagens lunch, sittningar, skidresor, events, baler och nattklubbar.
  3. Den stora dosen av mångfald – Lund kryllar av studenter vilket gör att du enkelt lär känna så många människor med olika bakgrunder och kulturer på kort tid. Exempel är bara i min korridor där en salig blandning av historievetare, sociolog, ingenjör, sjuksköterska, japansk jurist, amerikansk samhällsvetare, arbetsterapeut och ekonom delar samma tak.

Nackdelar:

1. Svårigheter att ta del av Helsingborgs studentliv – Givetvis har Helsingborg sina egna studentverksamheter såsom Stampus med flertal fantastiska utskott, vilket för en pendlare kan bli lite svårt att ta del av. Speciellt om man vill ut en kväll eftersom sista tåget till Lund går redan klockan 12! Dessutom arrangeras titt som tätt olika intressanta företagsevent och liknande för att kunna interagera med näringslivet vilket man ibland dessvärre råkar gå miste om.
  2. Kostnaden för kalaset – En oväntad överraskning för mig när jag började plugga var den lilla svidande kostnaden för JoJo-kortet på 875:-/månad. Den summan hade jag hellre spenderat på något annat, helt klart!
  3. Tiden för att enbart ta sig till och från skolan – Jag räknar alltid med totalt två timmars pendling de dagar jag har föreläsningar. I slutändan blir det hela ganska mycket tid och många dagar kan det vara svårt att få tid till andra saker utanför skolan. Ibland tenderar ju tågen också att bli en aning försenade…

Hoppas ni fick en liten klarare bild av pendlandet utifrån min synvinkel! Har du funderingar eller liknande så maila gärna mig så ska jag svara så gott jag kan!

Ha deee! 🙂

/Nora