Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Betygsskalor

I mitt förra inlägg skrev jag ju att den största skillnaden för en Service Management student i Norge är att kurserna läses parallellt. Nu kom jag på mig själv att inte tala hela sanningen, då en annan skillnad är betygsskalan som de använder vid universitet i Stavanger. 

Efter att ha hört mig om bland mina vänner på diverse institutioner här hemma har jag förstått att vi även vid Lunds universitet har olika betygsskalor. Vid Service Management har vi endast tre steg, U (Underkänd), G (Godkänd) samt VG (Väl Godkänt). På LTH vet jag att de har stegen 1-5 där 3-5 är godkänt och på Juridiska fakulteten använder de sig av B, BA och AB. Detta är bara några exempel på andra betygsskalor vid Lunds universitet och jag har försökt att hitta mer information om de olika skalorna på institutionernas egna hemsidor, men inte tyckt mig finna det jag letade efter. Däremot delar jag här med mig av en artikel ur studenttidningen Lundagård som förklarar det hela lite mer utförligt.

Personligen tycker jag att en betygsskala med fler steg, som då till exempel 1-5 eller A-E är betydligt bättre. Anledningen till att jag tycker det är att jag tror att betygen skulle bli mer rättvisande då det är lättare som student att veta hur man ligger till i skolan samt att fler studenter skulle få godkänt. Den betygsskalan vi har idag kan nog i vissa fall ses som lite hård då stegen inte är så många och det är många poäng som ryms inom stegen.

Vad tycker ni? 

Nu vill jag önska er alla en riktigt härlig jul och ett gott nytt år så hörs vi i det nya året.

 

19 december, 2013