Åtta oväntade smarta fördelar du automatiskt får av universitetet!

HEJ! Long time no see!
Denna gången tänkte jag skriva om de kunskaper och förmågor som universitetet ger dig utan att du själv märker av det. Generellt tror jag att vi akademiker, både blivande och nuvarande, sällan reflekterar över vad denna speciella tid genererar i form av personlig utveckling. Detta kan nog vara bra att ha i baktanken när det är dags att välja att studera eller inte.

1. Förmågan att kunna se världen och samhället från flera perspektiv – Att läsa olika typer av litteratur från många författare med olika bakgrunder vidgar tankesättet! Under studietiden har jag under varje kurs förvånats över hur människor väljer att resonera kring diverse ämnen. Både föreläsare och litteratur. Vi alla har olika perspektiv och kunskap om såväl hur ledarskap ska gå till som hur klagomålshantering påverkar kundens totala upplevelse av ett besök på ett hotell. Min poäng är att genom att se saker och lära sig ur andras perspektiv får vi fler synsätt på världen

2. Att kunna vara källkritisk – Denna punkten skulle jag nog vilja påstå är en av de absolut viktigaste. Lunds Universitet värdesätter källkritik högt! Detta innebär att vi konstant drillas till att kunna analytiskt granska texter och källor men även att inte ta allting i världen förgivet. I det samhälle vi lever i idag med sociala medier som en stor informationskälla är jag oerhört tacksam för att jag alltoftare kan ifrågasätta propaganda och påhitt. Ett exempel kan vara en nyhetsartikel som väcker stor uppmärksamhet. Numera analyserar jag ofta vad som ligger bakom artikeln. Vad finns för underliggande budskap till exempel? Vad vill tidningen få oss att tro? Och är det verkligen sant?

3. Förmågan att förstå problem – Jag tycker mig ha allt större förståelse kring varför vissa fenomen och möjligen problem ser ut som de gör. Under studierna lär vi oss att se ett samband, alltså en röd tråd, mellan olika begrepp och teorier. Den förmågan finns även kvar i vardagen när jag tänker och dagdrömmer. Jag älskar att se varför saker och ting blev som det blev, vad orsaken var och vad som påverkats av händelsen. För att bli mer konkret kan jag dra ett exempel från en stadsvandring vi turistare hade i januari där vi fick lära oss arkitektur inom kursen platsutveckling. Där fick vi se små fönster på en tegelbyggnad från 1960-talet vilket jag aldrig reflekterat över tidigare. Orsaken till storleken på fönstrerna var lågkonjunktur och oljekris och härav valdes små fönster för att minska energiåtgången för att värma husen. FUN FACT!

4. Språkutveckling – Ens språkkunskaper utvecklas, enligt mig, markant om man sätter manken till. Genom att läsa en stor volym av akademiska texter i både engelska och svenska ökar både läs och skrivförståelsen, men vad jag älskar är just hur min språkkunskap ökat i tal och skrift. Jag fruktade för dehär innan jag började på universitetet och oroade mig tidigt över hur jag, som tidigare läst praktiskt program, skulle klara av det akademiska språket. För tro det eller ej men det är nästan som ett eget språk. Och det är så HÄFTIGT att kunna argumentera och föra sig på ett mer seriöst sätt jämfört med tidigare. Ni skulle sett mig skriva och snacka för två år sedan….

5. Förmågan att kunna argumentera/diskutera/analysera – Nu kommer vi in på denna delen automatiskt. Universitetet kräver att studenter lär sig att argumentera/diskutera/analysera vilket är en så bra förmån inför framtiden. Oavsett hur ens karriär kommer se ut så är jag övertygad om att dessa egenskaper alltid är fördelaktigt att ha med sig i bagaget

6. Att lära sig snabbt och jobba under stress – Vad de flesta känner till är att universitetet innebär mycket nerlagd tid och mycket att lära sig. Vad vi inte tänker på är vilka fördelar detta ger på arbetsmarknaden. Hur snabbt kan du bläddra igenom en bok och veta vad som är viktigt? Hur snabbt kan du lära dig om ett företag? Hur bra jobbar du i grupp? Kan du leverera goda resultat på tid? Sådana frågor tror jag är enklare att kunna besvara rakryggad efter en universitetsutbildning.

7. Respekten mot forskningsvärlden – Innan jag började på Service management ska jag villigt erkänna att jag varit kritisk till forskare och allt som hör därtill. Vad gör de egentligen och hur bidrar de till samhället? JO! Det har jag fått äta upp ska ni veta. Denna kursen vi läser nu, metodkursen, innebär att lära sig hur forskning egentligen går till och vilka metoder och tankesätt som kan användas. För mig har jag dragit nytta av att få reda på att forskning är inte något som slängs ihop på en kvart och kräver så mycket arbete för att dra en trovärdig slutsats (med utgångspunkt i en bra forskning vill säga). Och hur forskare kan missköta sin titel som forskare genom att konstatera ej korrekta slutsatser. Så lärorikt, lovar!!!

8. Alla ser inte världen på samma sätt som du – Avslutningsvis låter denna punkten möjligen något banal men tror den är viktig att poängtera igen. Som jag tidigare nämnt om hur ens synsätt ökar så hänger dessa punkter ihop. Inte endast lär vi oss att se världen ur flertal perspektiv: vi lär oss även mer om varandra genom att studera hur människor fungerar. Föreläsarna är duktiga på att belysa skillnader och olikheter samt att vi arbetar ofta i grupp under arbeten vilket gör att man lär sig mycket hur andra människor fungerar!

Hoppas denna långa lista var till någon hjälp!
Har du frågor kring utbildningen så får du gärna maila mig på nora_johnsson@msn.com! 🙂
Ha det gött!

27 mars, 2017