16 invånare, 10 VM-guld.

av, Mattias Holmström

På onsdagar har MiH Future sin sedvanliga lunchinspiration på SHIP. Det innebär att under lunchen, kan man köpa en soppa i cafeterian (alternativt, ta med sin matlåda), sätta sig i trappan och lyssna till en inspirerande gästföreläsning på 20 minuter. I onsdags stod Linus Jonkman för inspirationen. Han talade om talang. Hur skapas en talang och vem är egentligen en talang? Jonkman nämnde exempel på stora idrottsstjärnor som varit uträknade men som senare utvecklats och blivit världsbäst inom sin gren. Michael Jordan var en av dem. Världsmästarbyn Ensamheten var ett annat exempel. 16 invånare, 10 av dem armbrytare, 10 VM-guld.

Föreläsningen var också extra intressant för mig och de gruppmedlemmar jag arbetade med i våras. Vi skrev då ett projektarbete som grundade sig i just Jonkmans teorier om generation X och Y. Arbetet som hade rubriken Generationsanpassat ledarskap finns att läsa på Jonkmans blogg.

Linus Jonkman inspirationsföreläser

Samma dag, onsdagen den 17 oktober går inte till världshistorien i mest närvarorika workshops. Vi skulle hålla i en workshop i klassen som förutsatte att alla läst en vetenskaplig artikel om spårbarhet i försörjningskedjor. Alla de sju som kom delades in i grupper om två. Anders, som blev udda fick nöjet att arbeta med Mats Johnsson, vår kurs- och programansvarig. Alla grupper fick därefter en roll inom en fiktiv försörjningskedja. I vårt fall en; leverantör, transportör, distributör och konsument. Grupperna fick sedan individuellt prata ihop sig och bestämma sig för vilka förutsättningar de själva hade och vilka krav de hade på respektive aktör i kedjan utifrån perspektivet spårbarhet.

Roligt nog blev det ganska vilda diskussioner då konsumenten ville ha full spårbarhet genom kedjan med hjälp av elektroniska chip (RFID tags). De ville nämligen veta var, när och hur produkten de tänkte köpa var odlad och skördad. Distributören ställde sedan kravet vidare genom kedjan och problemet blev till sist leverantören, som vägrade införa ett sådant kostsamt spårbarhetssystem på deras redan prispressade odling i Sydamerika.

Konsumenterna Mats och Anders

23 oktober, 2012